Hoppa till innehåll

Ger plats för nya hyresgäster

På Bostadsbolaget jobbar tolv personer heltid med att hyra ut lägenheter. Av de totalt 25 000 lägenheterna är oftast ett par hundra lägenheter uppsagda och därmed snart lediga för en ny hyresgäst. Men hur fungerar jobbet? Vad gör egentligen en uthyrare på dagarna?

Publicerad i Trivas nr 1 2024.

Bostadsbolagets huvudkontor ligger nära Heden i centrala Göteborg. Här, en våning upp, möter vi Jonna som har jobbat på Bostadsbolaget i 19 år. Hon har haft olika arbetsuppgifter genom åren, men idag är hon alltså uthyrare. Lena har också hon lång erfarenhet, och har idag rollen som samordnare för de tolv uthyrarna. Samah är nyast i gänget och började för ungefär ett år sedan.

Som uthyrare kan man räkna med att ofta få frågorna: ”Hur lång tid tar det att få en lägenhet?” och ”Kan ni hjälpa mig att få en större lägenhet?”.
– De frågorna försöker vi lösa så fort det bara går, men det finns inte alltid ett snabbt eller enkelt svar. Som uthyrare styrs vi av två viktiga bestämmelser: hyreslagen och vår uthyrningspolicy. De ger oss tydliga regler och anvisningar för att det ska bli så rättvist som möjligt för alla som söker en bostad hos oss, förklarar Jonna.
– Alla behandlas lika. Ingen kan gå före i kön eller få specialbehandling. Det är tryggt både för hyresgästerna och för oss.

Dagarna börjar med telefontiden mellan klockan 9 och 11. Frågorna och önskemålen som kommer ur samtalen styr mycket av hur resten av dagen kommer att se ut.
– Vår avdelning tar hand om uthyrningsfrågor, uppsägningar, andrahandsuthyrning, direktbyten och överlåtelser. Vi sköter alla avtal som styr uthyrningen och ger även information kring lägenheten, parkering och allt annat som är kan vara aktuellt för hyresgästen, säger Lena.

Målet för alla som arbetar med uthyrning är att hitta en lösning för den som söker en lägenhet, men ibland går det helt enkelt inte.
– Folk kan både bli arga och ledsna, vilket vi såklart förstår. Det är så många som vill ha en bostad idag, men utbudet är begränsat vilket vi tyvärr inte kan göra så mycket åt.
Tidigare träffades man alltid på Bostadsbolagets huvudkontor med den blivande hyresgästen när det var dags att skriva nytt hyresavtal. I dag sker det mesta av hanteringen digitalt och med hjälp av till exempel BankID.
– Men som hyresgäst är du alltid i goda händer, du kan alltid fråga oss om du undrar något, försäkrar Jonna. Och när lägenheten väl är din så är vårt jobb klart. Då är det fastighetsvärden och fastighetsskötarna som blir dina nya kontakter.

På frågan om vad som är det bästa med jobbet svarar alla tre samma sak:
– Att få se och uppleva glädjen hos den nya hyresgästen när vi ger beskedet att ”du har fått en lägenhet”. Den känslan är oslagbar och är såklart något som vi skulle vilja göra mer och oftare med tanke på den bostadsbrist som råder. Och vi gör allt vad vi kan, varenda dag!

Frågor om uthyrning?
Mejla till info@bostadsbolaget.se

Text: Joachim Larsson Foto: Peter Nilsson

Tre kvinnor tittar in i kameran och ler.

Samah, Jonna och Lena gör alltid sitt bästa för att hitta en lösning för alla som söker en ny bostad. ”Men utbudet är förstås begränsat.”