Hoppa till innehåll

Nu är det snart dags att teckna parkeringstillstånd

Den 1 maj 2019 byter parkeringsytorna i Västra Järnbrott parkeringsform till tillståndsparkering. Vi har tidigare skickat ut information till dig angående förändringen och sa i januari 2019 upp din nuvarande parkeringsplats/er.

Nu är det snart dags för att teckna avtal om tillståndsparkering. Här nedan informerar vi kort om hur parkeringstillstånden fungerar, samt vad du kan göra så länge för att tecknandet ska gå så smidigt som möjligt när det är dags att teckna avtalet.

Uppdatera ditt mobilnummer

För att du ska kunna teckna ditt avtal från den 1 april behöver vi ha ditt aktuella mobiltelefonnummer, detta blir också ditt kundnummer som du använder när det är dags att teckna avtalet. För att rätt mobilnummer ska vara registrerat i våra system behöver du därför göra enligt nedan:

  • Logga in på Mina sidor. Har du tidigare aldrig loggat in på Mina Sidor behöver du registrera dig, då behöver du ditt åttasiffriga lägenhetsnummer som du hittar på ditt hyresavtal eller din hyresavi.
  • Väl inloggad, klicka på Ändra uppgifter i rutan Mina Uppgifter. Uppdatera med ett aktuellt mobiltelefonnummer i fältet ”Mobilnummer”. Det kan vara samma telefonnummer som du registrerat i det andra fältet. Det viktigaste är att fältet ”Mobilnummer” innehåller det nummer som du/ni vill använda för att teckna parkeringstillståndet.
  • Har du inte möjlighet att själv registrera ditt mobilnummer på Mina Sidor är du välkommen att kontakta oss på 031-731 50 00, så hjälper vi dig.

Kort om tecknandet av parkeringstillstånden

  • Parkeringstillstånden är digitala och kopplade till ditt mobilnummer och kundnummer (dvs personnummer) hos Bostadsbolaget.
  • Betalningen görs via ditt betalkort som du registrerar i samband med att du tecknar avtalet. Betalningen dras i slutet av varje månad och avser parkeringstillstånd för kommande månad, du gör alltså en förskottsbetalning.
  • Tillstånden går att teckna från 1 april 2019 och börjar sedan att gälla 1 maj 2019.
  • Du tecknar och hanterar själv ditt tillstånd via Parkeringstjänst i Västs hemsida eller app. Länken kommer att finnas på Mina Sidor från 1 april. Har du själv inte möjlighet att teckna tillståndet digitalt kommer Bostadsbolaget att bjuda in till träffar i april där vi hjälper till. Separat information om detta kommer.
  • Ett externt parkeringsbolag, Parkeringstjänst i Väst, kommer att sköta kontrollen av tillstånden och aktivt rondera parkeringsytorna. Parkeringsbolaget kontrollerar tillstånden mot det registreringsnummer som är angivet. Det är också dem du kontaktar om en bil står felparkerad.
  • Information med instruktioner för hur du går till väga för att teckna själva avtalet skickas ut i vecka 13, samt kommer att finnas att ta del av på Mina Sidor.

Har du frågor är du välkommen att kontakta Niklas Nordell på telefon 031-731 51 96.

All information om tillståndsparkering i Västra Järnbrott finns att ta del av på: www.bostadsbolaget.se/tillstandsparkering-va-jarnbrott/