REGISTRERA

Registrera dig som ny användare här.

    Registrera dig

 

LOGGA IN

Hej!

Ange ditt personnummer med 10 siffror utan bindestreck (ÅÅMMDDxxxx).
 
Glömt lösenordet? →
 
Till nyhetsarkivet

Har du fått brev från IP Sweden?

Många av de hyresgäster som har subventionerad tv från IP Sweden har fått ett brev från dem kring upphörande av subventionen. Brevet innehåller bland annat felaktiga datum.

Igår fick många av våra hyresgäster ett brev från IP Sweden där det står att subventionen upphör den 31 november och att man från och med den 1 december får betala avgiften för tv själv.

Det här är vad som gäller:
I samband med uppgraderingen av Framtidens Bredband upphör vår subvention och den som vill behålla sitt tv-paket har möjlighet att ta över månadskostnaden själv. Dock finns ett helt kostnadsfritt alternativ – Bas-tv som du kan beställa från iTUX när ditt område är uppgraderat.

Detta sker dock etappvis från och med årsskiftet och fram till nästa sommar. Här kan du knappa in din adress och se exakt när din adress uppgraderas och från och med när du kan beställa bas-tv om du hellre vill ha det: Framtidens Bredband – uppgradering

Här kan du läsa mer om uppgraderingen.

Här är svar på de vanligaste frågorna just nu

Hur vet jag när området uppgraderas/migreras?
På www.framtidensbredband.se kan du slå in din adress och få en exakt vecka när huset migreras. Vi kommer även gå ut med en trapphusinfo som säger att ”under den här perioden uppgraderas fibernätet och du kan få ett avbrott i dina tjänster”.

Hur vet jag när subvention upphör?
På samma sätt som ovan – slå in din adress på www.framtidensbredband.se och ser där när din adress migreras. I samma ruta står från och med vilket datum du kan beställa bas-tv. Subventionen gäller ytterligare en månad.
Vi kommer även gå ut med info i trapphusen om uppgraderingen samt att subventionen upphör. Comhem och IP Sweden skickar brev till sina kunder med erbjudande om att behålla tjänsten men betala månadskostnaden själv.

Varför ändras systemet med subventionerad tv?
Subventionen kom till i en överenskommelse med Hyresgästföreningen 2014. Överenskommelsen handlade om att hyresgästerna enligt ett tidigare avtal med Hyresgästföreningen ska ha tillgång till 10 tv-kanaler utan kostnad. Därför infördes systemet med subvention från oss. I samband med att ett nytt avtal tecknades med kommunikationsoperatören (iTUX) gick ansvaret för att tillhandahålla 10 kostnadsfria tv-kanaler över på iTUX istället.

Vilka kanaler ingår i den nya bas-tv-tjänsten?
SVT1, SVT2, SVT Kunskapskanalen, SVT Barnkanalen, SVT24, TV4, TV6, TV8, Kanal 11 och TV12.

Varför just dessa kanaler? Jag vill ha tillgång till dem jag hade tidigare.
Vi som bostadsbolag har aldrig kunnat bestämma vilka kanaler våra hyresgäster har tillgång till. Även då vi hade tillgång till det analoga nätet så var det Comhem som bestämde just vilka kanaler det skulle vara. Likadant med de subventionerade tv-paketen. Vi har inte kunnat styra vilka kanaler som Comhem och IP Sweden ska ha i sitt utbud. Det enda vi kan kräva är att de så kallade must carry-kanalerna ska finnas med – SVT1, SVT2 samt TV4.

Vad händer om de med subventionerad tv inte gör något alls?
Då stängs tjänsten av till slut. Du kan dock fortfarande beställa det kostnadsfria bas-tv-paketet från iTUX.

Varför måste nätet uppgraderas?
Tekniken utvecklas i snabb takt och många kräver idag tjänster över 100 Mbit/s. Efter uppgraderingen kan du beställa tjänster upp till 1000 Mbit/s.
Vi säkerställer att våra hyresgäster har möjlighet att skaffa sig alla tjänster som finns tillgängliga på marknaden under många år framöver.

När byts mediaomvandlaren/mediaboxen ut?
Det generella bytet startar hösten 2019. I vissa fall kan de allra äldsta boxarna börja bytas ut tidigare.

Varför måste alla mediaomvandlare bytas?
De som sitter i lägenheterna klarar hastigheter upp till 100 Mbit/s. Många börjar bli gamla. De nya mediaomvandlarna klarar hastigheter upp till 1000 Mbit/s.

Vart vänder jag mig med frågor?
– På www.framtidensbredband.se finns all information du behöver.
– Vid frågor kring uppgraderingen kan du kontakta iTUX direkt på: info@itux.se eller på telefon: 0771-40 70 77.
– Om du vill beställa bas-tv-tjänsten eller har frågor kring det kontaktar du: bastv@itux.se eller på telefon: 0751-79 20 05.
– Om du har problem med sin tjänst ska du kontakta din tjänsteleverantör.

Publicerad 2018-11-02