Jag är här för första gången

Första gången du loggar in behöver du fylla i ditt objektsnummer, hittar du det på dina hyresavier eller på ditt kontrakt.

Registrera dig

LOGGA IN

Hej du!

Vi har bytt inloggningssätt, ange ditt personnummer istället så går det bra...
 
Glömt lösenordet? →
 

Tips, regler och råd om ditt boende

Här har vi samlat information som kan vara bra för dig som hyresgäst.


Filmer

Instruktionsfilmer

Här hittar du enkla instruktionsfilmer med praktiska tips!

 

Undvik stopp i golvbrunnen underbadkaret eller i duschen. Får du problem med vatten som inte rinner ner trots att du rengjort avloppet ska du kontakta din kvartersvärd som gärna hjälper dig.

 


För att få tillgång till ”Mina sidor” krävs det att du registrerar dig på bostadsbolaget.se. Följ filmens instruktioner och fyll i alla fält som behövs. Om du fastnar på vägen eller upptäcker att något inte funkar är du välkommen att kontakta 031 731 50 00

 


Smuts, skräp och hår som spolas ner i handfatet kan leda till stopp i avloppet eller att vattnet rinner ner långsamt. Det bästa du kan göra för att undvika problem är att rengöra med jämna mellanrum. Har du problem med vatten som inte rinner ner, trots att vattenlåset är rengjort? Kontakta din kvartersvärd som hjälper dig.

 


Mycket av det vi lägger i soptunnan går ju faktiskt att använda igen! Här kommer några tips om hur du sorterar ut ditt avfall på bästa sätt.

Står du med en pryl i handen som du verkligen inte vet var den ska ligga kan det ibland vara bättre att helt enkelt lägga den i hushållsavfallet än att sortera fel. Men bäst är förstås att fråga din miljövärd eller kvartersvärd så får du hjälp att sortera rätt!

Var rädd om dig själv och andra genom att testa din brandvarnare. I filmen visar vi hur du byter batteri i din brandvarnare och passar på att skicka med dig tre smarta tips för att förebygga brand i din lägenhet.

Skulle du behöva hjälp eller har funderingar om brandsäkerhet kan du kontakta din kvartersvärd eller läsa mer på brandskyddsföreningen.

 


Om elektriciteten i din lägenhet plötsligt slutar fungera kan det bero på att en säkring har lösts ut. Att byta säkring är sånt som du enkelt löser själv. Det finns två typer av säkringar – en äldre modell som kallas porslinssäkring och den nyare som kallas automatsäkring.

 

Gick det för snabbt? Klicka nedan för att ta del av bildspelet. 

Så byter du säkring

Ventilationen är en viktig del i vår boendemiljö. För att hålla luften fräsch och varm krävs det att alla ventilationsvägar står öppna. Genom att kolla på filmen får du tips om hur du håller ventilationen cirkulerande.

Köksfläkten hjälper till att fånga upp fett och os från din spis vid matlagning. Om du har en köksfläkt är det viktigt att hålla filtret rent. Annars fungerar fläkten dåligt till slut. I värsta fall kan gammalt fett i filtret droppa ner på den varma spisen och fatta eld. En ren köksfläkt ökar även miljön i ditt kök.

 

Gick det för snabbt? Klicka nedan för att ta del av bildspelet. 

Så rengör du ditt fläktfilter

Under vår och sommartider får din uteplats nytt liv. För att den ska fortsätta växa och hålla sig fin har vi samlat några enkla knep och tips. Eftersom uteplatsen ingår i lägenheten är det du själv som ansvarar för skötseln. Om du har några frågor är du alltid välkommen att kontakta din miljövärd!

 


Din hyra

Hyran ska betalas månadsvis i förskott. Betala den i så god tid att den finns hos oss den sista vardagen i månaden före. Har du anmält dig till autogiro får du en avi endast vid de tillfällen då beloppet ändras.

Vill du betala med Autogiro?

● Du anmäler dig enklast via din internetbank. Sök på Göteborgs stads Bostads AB och följ instruktionerna så blir du automatiskt registrerad.

● Vill du hellre skriva ut och fylla i medgivandeblanketten för hand och skicka med post så finns det alternativet också.

Skriv under och skicka till oss.
Bostadsbolaget
Box 5044
402 21 Göteborg
 

Du får besked från Bostadsbolaget vilken månad som Autogiro börjar gälla. Banken skickar därefter ett meddelande till dig som kontoinnehavare som bekräftar vilket konto som hyran ska dras från.

E-faktura
Vill du själv göra inbetalningen men slippa onödiga papper är e-faktura en bra lösning. För att få hyresavin elektroniskt anmäler du dig på din internetbank. Observera att om du tidigare betalat din hyra via autogiro måste du säga upp det avtalet innan e-faktura kan börja gälla.

Störningar

Vad är det som gäller?
I din lägenhet gäller hänsynstagande dygnet runt, men är extra viktigt sena kvällar, nätter och tidiga morgnar. Undvik till exempel att dammsuga, tvätta eller duscha sent på kvällen. Håll nere volymen på musik även på dagtid.

Störningar
Blir du störd, så ta i första hand kontakt med din störande granne direkt. Om grannen ändå inte upphör att störa dig, kontakta din kvartersvärd. Exempel på störningar kan vara:

  • Någon spelar musik på mycket hög volym.
  • En hund skäller högt och länge.
  • Någon duschar eller tappar vatten mitt i natten.
  • Någon borrar, spikar eller bankar sent på kvällen.
  • Någon använder tvättmaskin nattetid.

Fest
Prata gärna med dina grannar i god tid om du ska ha fest, men tänk på att du ändå är skyldig att visa hänsyn. Sluta festen i lagom tid och skruva ner musiken så att nattsömnen inte störs. Tänk också på att du som lägenhetsinnehavare har ansvar för att dina gäster inte stör grannarna.

 

Fastighetsjouren
Blir du störd utanför kontorstid, så kan du ringa vår fastighetsjour på telefon 031-18 48 33. För boende i Rannebergen gäller nummer 031-703 16 50.

Tala om namn, adress och telefonnummer, vad som händer och vem som stör dig. En hyresgäst som återkommande stör sina grannar kan förlora rätten till lägenheten.

 

 
Tips & råd

Har du koll på reglerna?
Här har vi samlat regler och råd för dig som bor hos oss.

 
LADDA NER
 

banner_energisparfilm
Se hela serien med Harry Bengtssons magiska energispartips!