REGISTRERA

Registrera dig som ny användare här.

    Registrera dig

 

LOGGA IN

Hej!

Ange ditt personnummer med 10 siffror utan bindestreck (ÅÅMMDDxxxx).
 
Glömt lösenordet? →
 

Frågor och svar

Frågor och svar

Hur gör jag en beställning?

För att göra en beställning så behöver du komma till Bobutiken och skriva på en beställningsblankett och samtidigt legitimera dig. Om det är fler än en person som står på kontraktet så behöver samtliga parter komma till Bobutiken. Säkerhetsdörren kan du beställa på din lokala Boservice i ditt område.

Vem kan göra en beställning?

Förstahandskontraktsinnehavaren, och om två står på kontraktet behöver båda parter skriva på beställningen. För att kunna göra tillval får du inte ha några sena hyresinbetalningar, inte ha någon skuld till Bostadsbolaget och inte haft någon konstaterad störning under de senaste 12 månaderna.

Behöver/kan man boka tid?

I dagsläget så har vi enbart drop-in under våra öppettider. Tänk på att komma i god tid innan stängning då det kan ta en stund att välja och göra det administrativa arbetet.

Behöver jag ha med mig något?

En giltig legitimation, eller annan ID-handling.

Vad kan jag beställa till min lägenhet?

Då varje lägenhet har olika förutsättningar så finns det ibland tekniska begränsningar som gör att ett tillval inte kan beställas i just din lägenhet. För att få reda på om du kan beställa ett specifikt tillval så behöver du kontakta din fastighetsvärd eller Bobutiken för information.

Kan jag beställa tillval innan jag flyttar in i lägenheten?

Tillval kan du endast beställa efter att ditt kontrakt börjat gälla.

Hur många tillval får jag beställa till min lägenhet.

Vi har ett maxbelopp beroende för hur stor din lägenhet är som inte får överskridas per lägenhet.

1:a 500 kr

2:a 600 kr

3:a 700 kr

Säkerhetsdörr ingår inte i beloppsgränsen.

Behöver jag beställa el, vatten och avlopp för diskmaskin eller tvätt-pelare?

Detta är ingen information som finns tillgängligt i Bobutiken. Om du är osäker om all framdragning finns för tillvalet så kan du prata med din fastighetsvärd som kan se över detta innan beställning, alternativt så kan vi ta emot en beställning på framdragning och om det är något som redan finns så tas detta senare bort från beställningen.

Jag har en egen diskmaskin/tvätt-pelare men behöver el, vatten och avlopp, hur gör jag?

Du kan beställa enbart framdragning av el och vatten/avlopp som tillval, om förutsättningarna finns i lägenheten, för att sedan montera egen diskmaskin och tvättmaskin. Om allt redan finns på plats så har du möjlighet att få hjälp med inkopplingen. Det beställer du av din fastighetsvärd i området och får mot fakturabetalning.

När kommer mitt tillval?

Alla entreprenörer har upp till tre månader på sig att slutföra en beställning på tillval. Om du undrar något över en beställning du gjort så behöver du kontakta din fastighetsvärd.

Det har gått mer än tre månader och mitt tillval har inte kommit än, vad gör jag?

Om det har gått mer än 3 månader så behöver du kontakta till fastighetsvärd för information om vad som händer med din beställning.

Kan jag betala av tillvalet tidigare?

Alla tillval har fasta hyrestider och kan inte betalas av i förväg.

Ett tillval som jag har i min lägenhet har gått sönder/är skadat, vad gör jag?

Tillvalet hör till lägenheten och om tex en diskmaskin går sönder så är det en vanlig felanmälan till din fastighetsägare som behövs göras. Garantifel bekostas av Bostadsbolaget. Om felet orsakats av dig själv eller genom oaktsamhet kan du få hjälp med reparation, då får du en faktura på motsvarande belopp.

Vad händer om jag flyttar ut från lägenheten innan tillvalet är slutbetalat?

Tillvalet hör till lägenheten, dvs om du flyttar så går tillvalet över till nästa hyresgäst.

Vad händer när ett tillval är slutbetalat?

Det är först när ett tillval är slutbetalat som du kan beställa ett nytt likadant tillval, tex avbetalningstiden på köksluckor som är 15 år, det är först när detta tillval är slutbetalt som du kan beställa nya köksluckor. Ansvaret för reparationer efter debiteringstiden ligger på hyresgästen vad gäller produkter av ”vitvaru-typ” och andra elektriska installationer.

Vad är skillnaden på tillval och underhåll?

Tillval är något som är frivilligt och höjer standarden i lägenheten, och hyran. Underhåll är något som fastighetsvärden beslutar om och görs vid behov för att återställa funktionen i lägenheten, underhåll höjer inte hyran och hanteras av fastighetsvärden lokalt i området.

 

Kontakt

Har du övriga frågor kan ni  besöka eller kontakta bobutiken.

Besöksadress: Sten Sturegatan 18
Telefon: 031-731 51 90
bobutiken@bostadsbolaget.se

 
Hitta hit!