Framtidens Bredband

Framtidens Bredband är ett öppet bredbandsnät med fiber som nu finns installerat i merparten av våra lägenheter. Du som hyresgäst har därmed tillgång till bredband med många valmöjligheter.
  • Dela med andra:

Bättre kvalitet och möjlighet att välja bland olika tjänsteleverantörer är några av fördelarna med Framtidens Bredband.


.

Hur kan jag se på tv i framtiden?

Nedsläckningen av det gamla kabel-tv-nätet startar i augusti 2014 och fortsätter under hösten enligt etappindelningen. 

Vart ringer jag om jag har några frågor?

- Har du frågor om vad du ska beställa, hur du beställer och installerar, tekniska eller bara allmänna frågor kring fibernätet ska du ringa till Framtidens Bredbandssupport. Du når dem vardagar kl 10-20 på telefon 031-335 18 80.
Du kan också besöka något av Informationskontoren vardagar kl 10 - 18 som finns på Brunnsbotoget 5, Olskrokstorget eller Näverlursgatan 26 (Frölunda Torg).
- Gäller det frågor eller problem kring din beställda tjänst eller utrustning du fått hemskickad ska du vända dig till din tjänsteleverantör.
- Är det fel på mediaboxen (den vita boxen som sitter i hallen) ska du felanmäla den hos din kvartersvärd.

 

Frågor och svar om den nya uppgörelsen med Hyresgästföreningen 


Vad innebär uppgörelsen?
Uppgörelsen innebär att nedsläckningen av kabel-tv-nätet skjuts fram till efter sommaren. Den innebär också att alla hyresgäster ska kunna välja ett tv-paket med 10-12 kanaler i det nya fibernätet Framtidens Bredband utan kostnad. Hyresgäster som redan tecknat nya tv-avtal med någon av tjänsteleverantörerna kommer att erbjudas en möjlighet att ompröva sitt val. Mer information om detta kommer i brevlådan. Det är många detaljer som ska redas ut först så det dröjer ytterligare en tid innan allt är klart.
 
Hur beställer jag gratispaketet med tio kanaler?
Några tjänsteleverantörer erbjuder tv-paket med 10-12 kanaler som subventioneras av oss. Mer information om detta kommer i brevlådan under vecka 15 eller 16. Information och subventionsblanketter finns på www.framtidensbredband.se.
 
Vem betalar för digitalboxen?
En digitalbox ingår utan kostnad under förutsättning att man väljer ett tv-paket med 10-12 kanaler. Erbjudandet gäller alla hyresgäster, undantaget de som bor i våra nyproduktionshus som aldrig har haft tillgång till kabel-tv.
 
Vilka tv-kanaler kommer att ingå i tv-paketen med 10-12 kanaler?
Förutom SVTs fem kanaler (SVT1 och 2, Barnkanalen, Kunskapskanalen och SVT24) och tv4 är det upp till tjänsteleverantörerna att välja till övriga kanaler. Du hittar de olika paketen samt subventionsblanketter på www.framtidensbredband.se
 
Jag har redan beställt ett tv-paket och nu vill jag ändra mig. Kompenserar ni mig?
Om du redan beställt tv-tjänst, men hellre vill ha ett tv-paket med 10-12 kanaler, kan du få ersättning av Bostadsbolaget för vad det kostar att avsluta din nuvarande tv-tjänst i förtid. Detta kommer att gälla under en begränsad period och avser inte de tv-abonnemang som förts över från det gamla kabel-tv-nätet. Vi arbetar just nu fram rutiner och inom några veckor får du ett brev med mer information om hur det går till. Betala fakturorna från din leverantör tills vidare och avvakta mer information från oss innan du vidtar ytterligare åtgärder.
 
Om du som hyresgäst vill ångra ditt köp och har ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen kan du givetvis själv häva ditt köp redan nu. Du vänder dig då direkt till din tjänsteleverantör.
 
Vilket är nya nedsläckningsdatumet för mitt område?
Vi har nu fått de nya etappdatumen för hösten och vi startar med etapp 1 den 18 augusti. Du kommer få mer information i brevlådan med resten av etappdatumen. Etapperna följer samma plan som vårens nedsläckning, det vill säga först ut är Hammarkullen, Sandeslätt och Rannebergen.
 
Varför skjuts nedsläckningen fram?
För att vi i bostadsbolagen ska kunna lösa alla praktiska frågor kring ångerrätt och baspaket behövs det en längre övergångstid.
 
Gäller den nuvarande subventionen fortfarande?
Ja, subventionen så som den är utformad idag gäller ännu. Dock inte för nyproducerade lägenheter som aldrig haft ett kabel-tv-nät.
 
När får jag information om ångerrätten och gratisutbudet?
Information om tv-paket med 10-12 kanaler delas ut i brevlådan under vecka 15 och 16. Information om möjligheten att ompröva din tv-tjänst dröjer ytterligare några veckor men kommer också i din brevlåda.
 
Kan man fortfarande ringa Framtidens Bredbands support?
Ja, supporten och våra tre informationskontor fortsätter sin verksamhet fram till årsskiftet.


Senast uppdaterad den 9 april 2014
Publicerad den 25 januari 2010

Vart vänder jag mig?

 

Har du frågor om hur det fungerar? Vänd dig till Framtidens Bredbandssupport på

telefon 031-335 18 80

Öppet vardagar 10-20

För felanmälan på din mediabox eller installation kontaktar du som vanligt din kvartersvärd.

Vill du beställa tjänster, gå in på www.framtidensbredband.se

 

Grön eller röd dekal på din mediabox?

GRÖN = Grattis, allt är klart för att du ska kunna beställa de tjänster du är intresserad av i Framtidens Bredband.

RÖD = Tyvärr - du måste vänta innan du kan beställa tjänster i Framtidens bredband. Vi återkommer för att åtgärda felet så snart vi kan. Vill du beställa tjänster redan nu, hör av dig till din kvartersvärd så prioriterar vi dig i turordningen.